Facebook Twitter Email Pinterest

Vatanen ja Ford palaavat kansainvälisille ralliareenoille

02.12.2025 / KMS Racing tiedotus

Suomalainen rallilupaus Ville Vatanen kilpailee ensi vuonna rallin EM-sarjassa yhdessä suomalaisen KMS Racing -tiimin kanssa. Vatanen ottaa seuraavan askeleen urallaan kilpaillen koko kauden Rally3-luokan Fordilla.

Kuluneen vuoden rallin SM-sarjan SM2-luokan hopeamitalisti Ville Vatanen ottaa seuraavan askeleen eteenpäin urallaan. 19-vuotias kuljettaja lähtee hakemaan menestystä Euroopan ralliareenoilta osallistumalla rallin EM-sarjan ERC3-luokkaan. Luvassa on täysi kausi suomalaisen KMS Racingin Ford Fiesta Rally3 -autolla. Kartanlukijanaan Vatasella on niin ikään 19-vuotias Joonas Ojala

Vatasella on vankka kokemus kotimaan teiltä kiihtelysvaaralaisen voitettua Nuorten SM-kullat vuosina 2022 sekä 2024 tämän vuotisen SM2-hopean lisäksi. Kuluneen vuoden ohjelmaan ovat kuuluneet myös kaksi MM-rallia Suomessa ja Ruotsissa sekä Unkarin, Ruotsin, ja Puolan EM-sorarallit. Tuloksena viime kauden EM-ralleista kaksi kakkostilaa sekä Secto Rally Finlandin WRC3-luokan kolmas sija. Tulevan vuoden tavoitteena on erityisesti nostaa vauhtia uudella päällysteellä – asvaltilla.

“Tässä vaiheessa hyppy EM-sarjaan nähtiin hyväksi suunnitelmaksi. Asvalttikisoja on luvassa paljon, ja niistä pääsee keräämään kokemusta, joka on tulevaisuuden kannalta vain hyvä asia. Pari tuttua kilpailuakin mahtuu, kun käytiin maistamassa ulkomaan kisoja tänä vuonna ja niissä on tietenkin vähän tutumpaa. Asvaltti on uusi pinta, ja sitä ruvetaan harjoittelemaan jo nyt syksyllä ja kisojen välissä keväällä,” Vatanen taustoittaa. 

“Seinäjoen SM-rallikauden päätöskilpailu ajettiin KMS:n kalustolla ja hyvä fiilis jäi, homma toimi erittäin hyvin tiimin kanssa kilpailuinsinööri mukaan lukien, eikä mistään tarvinnut stressata. Heillä on vahva kokemus taustalla EM- ja MM-ralleista, niin kyllähän se luottamusta luo ja menestystä on myös tullut. Odotan yhteistyötä luottavaisin mielin”, Vatanen jatkaa. 

Vatanen yhdistää voimansa suomalaisen KMS Racingin kanssa. Fordin rallitoimintaa pyörittävän M-Sportin virallisena yhteistyökumppanina Suomessa toimiva tiimi yhdistää käsitteeksi muodostuneen kaksikon Vatanen-Ford. Lukuisten EM- ja MM-rallien kokemuksella operoiva tiimi on toiminut monien kansainvälisten ja kotimaisten kuljettajien ponnahduslautana kansainvälisille ralliareenoille. 

”Mahtavaa saada Ville osaksi tiimiä ja lähteä yhdessä tekemään yhdessä tulosta kovatasoiseen EM-sarjaan. Ville on todistanut soralla nopeutensa, mutta ensi kaudella asvaltti tulee olemaan uutta. Odotan innolla kauden aloitusta ja eritoten valmistautumista asvaltille, johon uskon meillä olevan paljon annettavaa”, kertoo KMS Racingin tiimipäällikkö Jussi Kumpumäki.

“Samalla projekti Villen kanssa on jatkumoa vuodesta 2022 alkaneelle kasvullemme, jonka puolesta olemme kilpailleet jo yhteensä 12 maassa. On hienoa saada vietyä maailmankuulua suomalaista ralliosaamista ulkomaille,” Kumpumäki jatkaa.  

Rallin EM-sarjan kalenteri vuodelle 2026 julkistettiin lokakuun puolivälissä. Tulevana kautena luvassa on viisi osakilpailua asvaltilla sekä kolme soralla. Kausi käynnistyy Unkarista maaliskuun 20.-22. päivä, jolloin myös Vatanen nähdään lähtöviivalla. 

 "Omalle tiimille ja vanhemmille, yhteistyökumppaneille sekä muille jo monta vuotta tukeneille iso kiitos, että ollaan tilanteessa, jossa voidaan ajaa kansainvälistä sarjaa. Itsellä ei rahkeet olisi riittäneet ilman huippuja tukijoukkoja, heille kuuluu isoin kiitos", Vatanen kiittelee. 

ERC-sarjan kalenteri 2026 

1. Rally Hungary - Unkari           20.-22.3.          Sora
2. Andalusia Rally - Espanja        17.-19.4.          Asvaltti
3. Rally of Scandinavia - Ruotsi    22.-24.5.         Sora
4. Rally di Roma Capitale – Italia  3.-5.7.            Asvaltti
5. Rally Poland – Puola               24.-26.7.         Asvaltti
6. Barum Rally – Tsekki              14.-16.8.         Asvaltti
7. Rali Ceredigion – Wales           4.-6.9.            Asvaltti
8. Rally Five Cities – Portugali     9.-11.10.         Sora

Q & A

Ville Vatanen:

- Nuorten SM-mestari 2022
- SM4- sekä Nuorten SM-mestari 2024, SM2-luokan pronssimitalisti
- SM2-luokan hopeaa 2025

Millaista on siirtyä rallin EM-sarjaan kilpailemaan? 

Kyllähän EM-sarjaan siirtyminen varmasti antaa paljon sellaista kokemusta ja oppia, mitä tulevaisuudessa tarvitsee. Näimme hypyn EM-sarjaan hyväksi suunnitelmaksi tässä vaiheessa. Asvalttikisoja on luvassa paljon, ja niistä pääsee keräämään kokemusta, joka on tulevaisuuden kannalta vain hyvä asia. Pari tuttua kilpailuakin mahtuu kauteen, kun käytiin ottamassa esimakua ulkomaan kisoja tänä vuonna ja ne ovat tietenkin hieman tutumpia. Asvaltti on uusi pinta, ja sitä ruvetaan harjoittelemaan jo nyt syksyllä sekä kisojen välissä keväällä. 

Millaiset tavoitteet asetat ensimmäiselle täydelle EM-kaudellesi?

Sorakisoissa pitää pystyä tekemään tulosta. Unkari on tuttu viime vuodelta, ja Ruotsi on tiestöltään tuttu. Molemmista pitäisi pystyä ajamaan voitosta ja tekemään sitä kautta mahdollisimman hyvä tulos. Asvaltin osalta voitto ensimmäisestä kisasta voi olla hieman ylioptimistista, mutta tottakai siihen pitää pyrkiä. Hyvä tulos täytyy sarjan kannalta saada tehtyä, mutta hieman maltillisemmin odotuksin – podium olisi hyvä. Mutta eihän sitä tiedä, jos saadaan testit osumaan ja asvaltti alkaa sujumaan, niin miksemme voisi ajaa voitosta. Kaikkemme lähdetään antamaan jokaisessa kisassa. 

Miltä hyppy EM-sarjaan tuntuu sinusta henkilökohtaisesti?

Onhan tässä vähän perhosia mahanpohjassa. Uuden äärellä ollaan, ja on todella hieno tilanne päästä ajamaan EM-sarjaa ja osallistumaan isompiin karkeloihin. Tätä varten on tehty töitä useampi vuosi Suomessa, ja ei se tähän lopu vaan jatkuu aiempaa kovemmin. Onhan se hienoa päästä näyttämään vauhtiaan ulkomaille ja omaksumaan kaikki mahdolliset opit. 

Omalle tiimille ja vanhemmille, yhteistyökumppaneille sekä muille jo monta vuotta tukeneille iso kiitos, että ollaan tilanteessa, jossa voidaan ajaa kansainvälistä sarjaa. Itsellä ei rahkeet olisi riittäneet ilman huippuja tukijoukkoja, heille kuuluu isoin kiitos. 

Millainen asvalttiajamisen harjoitusohjelmasi on? 

Tällä hetkellä ollaan suunniteltu Italiaan kuvioita, joissa päästään harjoittelemaan. En ole paljoa ajanut asvaltilla ja sliksirenkailla, joten on tärkeää päästä tutustumaan asvaltin pitoon ja miten siellä ajetaan. Pari viikkoa sitten kävin Vittorio Canevan asvalttirallikoulussa Italiassa, eli asvalttityöskentely on jo aloitettu. Suurin osa siellä käyneistä nimistä ovat asvaltilla loistaneet. 

Millainen fiilis siitä jäi? 

Hyvä fiilis jäi, harjoittelusta oli mielestäni paljon hyötyä. Kun pääsi ajamaan erikoiskokeiden kaltaisia asvalttiteitä, ja kun vieressä on kokenut opettaja, niin ajotavat ovat alusta alkaen oikeat. Kuskilla on aina oma ajotyylinsä, mutta se ajotyyli pitää muuttaa soralta asvaltille. Sieltä sai hyvää oppia, nimenomaan ajolinjoja ja mutka-ajoa sekä jarrutustekniikoita koskien, eli ihan perusasioita. Reissu loi hyvää pohjaa harjoittelulle jo ennen, kuin se on kunnolla alkanutkaan. 

Millaista on lähteä yhteistyöhön paljon kansainvälistä kokemusta omaavan KMS Racingin kanssa? 

Seinäjoen SM-rallikauden päätöskilpailu ajettiin KMS:n kalustolla ja hyvä fiilis jäi, homma toimi erittäin hyvin tiimin kanssa kilpailuinsinööri mukaan lukien, eikä mistään tarvinnut stressata. Heillä on vahva kokemus taustalla EM- ja MM-ralleista, niin kyllähän se luottamusta luo ja menestystä on myös tullut. Odotan yhteistyötä luottavaisin mielin.

Miksi valinta osui Fordiin kauden aikana ajamasi toisen merkin auton sijasta? 

Onhan autoissa tietyt erot, mutta niitä ei kannata lähteä sen kummemmin avaamaan. Fiestalla on kuitenkin pärjätty EM- ja MM-sarjassa. En näe auton vaihdossa ongelmaa, ja siitä jäi hyvä fiilis Seinäjoelta. Auto on tuntumaltaan jonkin verran erilainen, mutta kunhan siihen pääsee täysin sinuiksi, niin potentiaalia on vielä runsaasti ulosmitattavana. 

Vatanen ja Ford -kaksikko tunnetaan laajalti maailmalla ja EM:ssä viimeksi 1982. Mitä ajatuksia tämä sinussa herättää?

Seinäjoella eräs tuttu laittoikin viestiä, että Vatanen ja Ford ovat taas samassa paketissa. Kyllähän sitä varmasti tulee kyselyitä, että olenko Arille (Vatanen) sukua. Ihan lähisukua ei olla, mutta sukujuuret ovat yhteiset. Aikoinaan Vatanen ja Ford menestyivät paljon, ja toivotaan että sama kaava jatkuu nyt! 

Luoko tämä paineita? 

Kyllähän niitä paineita tulee jos niitä haluaa ottaa. Pitää jatkaa jalat maassa, jatkaa pää kylmänä tekemistä, ja keskittyä hommaan täysillä.

Jussi Kumpumäki, KMS Racingin tiimipäällikkö:

Miltä tuntuu lähteä Villen kanssa ERC-sarjaan?

Mahtavaa saada Ville osaksi tiimiä ja lähteä yhdessä tekemään yhdessä tulosta kovatasoiseen EM-sarjaan. Ville on todistanut soralla nopeutensa, mutta ensi kaudella asvaltti tulee olemaan uutta. Odotan innolla kauden aloitusta ja eritoten valmistautumista asvaltille, johon uskon meillä olevan paljon annettavaa.

Millaisia odotuksia sinulla on Villen tulevalle kaudelle?

Sorakisoissa Ville on aina vahva voittajakandidaatti. Asvaltilla tavoitteena on kehitystä vuoden mittaan niin, että voittokamppailussa ollaan kauden edetessä myös asvaltilla. 

Millaiseksi koet rallin EM-sarjan tason, ja millaisena ponnahduslautana se voi nuoren kuljettajan uralle toimia? 

Odotan mielenkiinnolla, ketä muita kuljettajia sarjaan ilmoittautuu. Viime vuosina ERC3-luokan osallistujamäärä ja taso ovat nousseet, joten toivon saman trendin jatkuvan. EM-sarja toimii hyvänä askeleena isompiin ja uuden tyyppisiin kilpailuihin. Varsinkin usean asvalttikisan ajaminen on uran kehityksen kannalta todella hyvä asia, koska meillä ei Suomessa asvalttikisoja ole. 

KMS Racingin kansainvälistyminen on alkanut vahvasti kaudella 2022. Miten hankalaa suomalaisen tiimin on kansainvälistyä, ja mitä etuja suomalaisella tiimillä on kansainvälistymiseen? 

Varmasti hankalinta on saada niin sanotusti pyörä pyörimään. Kun tunnettavuus ulkomailla kasvaa, niin samalla kasvaa kysyntäkin. Sijaintimme Pohjoisessa tuo aina haasteen logistiikan kustannuksista puhuttaessa, mutta asiat hyvin suunnittelemalla ja kilpailuita ja muita tapahtumia yhdistelemällä olemme pystyneet operoimaan kilpailukykyisesti. Suomalaisuus auttaa luonnollisesti vahvan, jo vuosikymmenten pituisen ralliosaamisen sekä “sisun” ansiosta, joka on käsitys myös rallimaailmassa. 

Kuva: Hannu Rainamo

Pisteet top 5

1. Esapekka Lappi / Enni Mälkönen 159 pistettä PiekUA (Rally2)
2. Tuukka Kauppinen / Sebastian Virtanen 114 pistettä Huuha UA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Tuukka Shemeikka 97 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Jari Liiten / Per Almkvist 64 pistettä S (Rally2)
5. Niclas Grönholm / Samu Vaaleri 61 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2026

    1. 16.-17.1. SM Ralli Mikkeli, Mikkeli
    2. 29.-31.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
    3. 27.-28.2. SM Riihimäki Ralli, Riihimäki
    4. 22.-23.5. SM Imatra Ralli, Imatra
    5. 12.-13.6. SM Jyväskylän Kesäralli, Jyväskylä
    6. 14.-15.8. SM Ralli Kitee, Kitee
    7. 25.-26.9. SM Porvoo Ralli, Porvoo

SM-sarja sosiaalisessa mediassa